Κατεύθυνσης
Υποκριτική Ι
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχοι: Το μάθημα στόχο έχει να εισάγει τους φοιτητές στο έργο της ανάλυσης του κειμένου από την οπτική γωνία του ηθοποιού, ακολουθώντας τη ρεαλιστική παράδοση του Κ. Στανισλάβσκι και του αγγλοσαξονικού ψυχολογικού ρεαλισμού και δουλεύοντας πάνω σε αποσπάσματα θεατρικών έργων του σύγχρονου ή του
κλασικού ρεπερτορίου.Μαθησιακά Αποτελέσματα: Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, μέσω της ανάλυσης, των ασκήσεων και των αυτοσχεδιασμών αναμένεται να καλλιεργηθούν οι κάτωθι δεξιότητες που αφορούν τη δουλειά του ηθοποιού:
η εις βάθος κατανόηση των κειμένων από τη σκοπιά του ηθοποιού η παρατήρηση, η προσοχή, η φαντασία
η κατανόηση της λειτουργίας της συναισθηματικής / αισθητηριακής μνήμης στην ερμηνεία του ρόλου η αληθινή αντίδραση και η βίωση στο πλαίσιο των δοσμένων συνθηκών του κειμένου με τη χρήση
προσωπικού υλικού η εσωτερική και εξωτερική υποστήριξη του ρόλου.
Επίσης, αναμένεται να αναπτυχθεί η ικανότητα ανταπόκρισης στη συλλογική καλλιτεχνική δημιουργία και η γνώση σχετικά με τη ρεαλιστική προσέγγιση της υποκριτικής τέχνης και η διάκρισή της από τις άλλες προσεγγίσεις.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Λήψη αποφάσεων.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα αποτελείται από τρία μέρη:
α) μέθοδοι training του ηθοποιού με έμφαση στις μεθόδους της ρεαλιστικής προσέγγισης της υποκριτικής, β) ανάλυση του κειμένου από τη σκοπιά του ηθοποιού, γ) σκηνική σύνθεση.Οι φοιτητές/τριες εισάγονται στις παρακάτω μεθόδους ανάλυσης του κειμένου:
- η εξωτερική ανάλυση (δοσμένες συνθήκες, χωρισμός σε σκηνές και υπο-σκηνές, απόδοση τίτλων και υπότιτλων, σχάρες αντικειμενικής ανάλυσης, αντικειμενικά χαρακτηριστικά ρόλων),
- η εσωτερική ανάλυση (αλυσίδα γεγονότων, ανάλυση κινήτρων / στόχων των χαρακτήρων, προσέγγιση του "κάτω κειμένου", ανάλυση γραμμή - γραμμή),
- η ενεργητική ανάλυση του κειμένου μέσω ψυχοσωματικών δράσεων (ανάλυση μέσω
παραφράσεων και αυτοσχεδιασμών με λόγια και χωρίς λόγια, εξερεύνηση των ψυχοσωματικών δράσεων, των εμποδίων, των συγκρούσεων, των θέσεων ισχύος),
- η κατασκευή του ρόλου (χρήση προσωπικού υλικού και στοιχείων αισθητηριακής και
συναισθηματικής μνήμης στην προσέγγιση του ρόλου, εσωτερική και εξωτερική προσέγγιση του ρόλου).
Η σύνθεση αποτελεί αυτοτελή εργασία των φοιτητών σε υπο-ομάδες και αφορά στην επιλογή σκηνών του εξεταζόμενου κειμένου, τη σκηνική ερμηνεία τους και την τελική δημόσια παρουσίασή τους.Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα.
1.Εισαγωγή. Μαθησιακό Συμβόλαιο
2. Μέθοδοι training του ηθοποιού από τη ρεαλιστική προσέγγιση της υποκριτικής
3.Training / Εξωτερική ανάλυση του κειμένου
4. Training / Εξωτερική ανάλυση του κειμένου
5. Training / Εσωτερική ανάλυση του κειμένου – αυτοσχεδιασμοί
6. Εσωτερική ανάλυση του κειμένου – αυτοσχεδιασμοί
7. Κατασκευή του ρόλου – αυτοσχεδιασμοί
8. Ενεργητική ανάλυση του κειμένου με βάση τις ψυχοσωματικές δράσεις
9. Ενεργητική ανάλυση του κειμένου με βάση τις ψυχοσωματικές δράσεις
10. Επιλογή σκηνών σε υπο-ομάδες - Σύνθεση
11. Σύνθεση - Παρουσιάσεις ομάδων και ανατροφοδότηση
12. Σύνθεση- Παρουσιάσεις ομάδων και ανατροφοδότηση
13.Τελικές παρουσιάσεις σκηνών σε κοινό
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
25
Θεατρικο εργαστήριο
25
Καλλιτεχνική δημιουργία/ εξέταση
50
Αυτοτελής μελέτη
35
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Ι. Αρχική –διαγνωστική αξιολόγηση που περιλαμβάνει: αναστοχαστικές συζητήσεις και βιωματικές διαγνωστικές
δραστηριότητες για την ανάδειξη των προϋπαρχουσών γνώσεων
και προσδοκιών των φοιτητών/τριών σχετικά με τα ζητούμενα του μαθήματος.ΙΙ. Διαμορφωτική – σταδιακή αξιολόγηση που περιλαμβάνει:
● Αναστοχαστικές συζητήσεις μετά το τέλος κάθε μαθήματος σχετικά με την ατομική και ομαδική ανταπόκριση στις
εργαστηριακές ασκήσεις
● Ανατροφοδοτήσεις ομάδων και ατομική αξιολόγηση μετά από τα μαθήματα 11, 12, 13.ΙΙΙ. Τελική-συμπερασματική αξιολόγηση που περιλαμβάνει:
Προφορική εξέταση: έκθεση αυτό-αξιολόγησης σχετικά με την ανταπόκριση στις εργαστηριακές ασκήσεις και στην καλλιτεχνική ερμηνεία και την επίτευξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων.Κριτήρια αξιολόγησης
● Καλλιτεχνική ερμηνεία (40%)
● Ικανότητα ανταπόκρισης στις απαιτήσεις της συλλογικής καλλιτεχνικής δημιουργίας (30%)
● Κατανόηση των θεωρητικών και πρακτικών ζητουμένων της ρεαλιστικής σχολής (30%)
Τα κριτήρια αναγράφονται στον οδηγό σπουδών και στην
ηλεκτρονική σελίδα του μαθήματος και εξηγούνται αναλυτικά στο 1ο και στο 12ο μάθημα και όποτε αυτό ζητηθεί.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
• Adler, S. (2007). Η τέχνη του ηθοποιού. Αθήνα: Ίνδικτος.
• Barba, E. & Savarese, N. (2008). Η μυστική τέχνη του ηθοποιού. Ένα λεξικό θεατρικής ανθρωπολογίας.
Αθήνα: Kοάν.
• Βασίλιεφ, Α. (2010). Επτά ή οκτώ μαθήματα για το θέατρο. Αθήνα: Κοάν.
• Dinkgraefe, D. M. (2001). Approaches to Αcting: Past and Present. New York: Continuum.
• Gorchakov, Ν. (1997). Βαχτάνγκοφ: Μαθήματα σκηνοθεσίας και υποκριτικής. Αθήνα: Μέδουσα.
• Hodge, A. (2000). Twentieth Century Actor Training. London and New York: Routledge.
• Luckhurst, M. & Veltman, C. (2001). On acting: Interviews with Actors. New York: Faber and Faber.
• Nacache, J., Λεοντάρης, Γ., Amiel, V., Baron, C., Μιχελάκης, Π., Μήνη, Π., Bignell, J., Τζιουμάκης, Γ. & Schoenmakers, H. (2008). Ο ηθοποιός ανάμεσα στη σκηνή και την οθόνη. Αθήνα: Καστανιώτης.
• Στανισλάβσκι, Κ. (1959). Ένας ηθοποιός δημιουργείται. Αθήνα: Γκόνης
• Στανισλάφσκι, Κ. (1962). Πλάθοντας ένα ρόλο. Αθήνα: Γκόνης.
• Στανισλάφσκι, Κ. (2010). Για την τέχνη του ηθοποιού: ο ηθοποιός σε πρόβα. Αθήνα: Kοαν.
• Τσέχωφ, Μ. (2007). Για τον ηθοποιό: η τέχνη και η τεχνική της ηθοποιίας. Αθήνα: Μεταίχμιο..
• Τσέχωφ, Μ . (1991). Μαθήματα για έναν επαγγελματία ηθοποιό. Αθήνα: Δωδώνη.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS